torsdag 3 april 2008

Vi i villa - Hans Koppel (2008)

Det finns ingen bok du vill läsa, ingen skiva du vill köpa, ingen film du vill se.

Du är mätt, trött på allt: Middagsbjudningar, dyra mattor, artiga ordväxlingar, tevebläddrande, sömnlöshet, gapiga krönikor, envisa förskylningar, kränkta människor, goda råd, gräna växter, hundhår, glödlampor som måste bytas, kloka ord, dumheter, pensionsbesked, jeans, tidnigar, drömmar, fönsterkuvert, rengöringsmedel, drippdropp från kläder på tork ovanför badkaret, toaborstar, cyklar, sopsortering, recept, försäkrningspremier, sinnestämningar, väder, fuktkrämer, skådespelare, intryck, uttryck, saker, stenar, människor, djur, - allt som trängs på denna jord.

Du stirrar in i den fulla kylen var femte minut, hittar aldrig något. Som Filippa och hennes överfulla garderob: Jag har inget att ta på mig

Finn fem fel.

Anders bor tillsammans med sin fru Filippa och deras dotter Anna i ett vanligt hus, i ett vanligt villaområde och allt är bara så vanligt som det kan bli. Tills märkliga saker börja hända i området, någon är så uttråkad att han inte kan låta bli att driva med grannarna lite extra...

Det är inte ofta som jag läser böcker som står någon annanstans än på barn och ungdomshyllan nuförtiden. Men den här fångade mig ändå lite, på baksidan står det att författaren heter något annat och och att han mår bättre än huvudpersonen. För att vara så kort så var den riktigt bra, och träffar ofta mitt i prick, dock hade det ju varit roligt att läsa en sån här roman där det visar sig att huvudpersonen inte var galen.

Just because you're paranoid doesn't mean they're not out to get you...

Inga kommentarer: