måndag 31 mars 2008

Lästtrio No. 1 - Deckarhjältar

Så har Malins bokfemma lidit mot sitt slut och lite tomt känns det allt. Har många gånger tänkt att jag borde fortsätta med något nytt men det finns helt enkelt inte tid. Då känns det bra att Petra har tagit upp stafettpinnen och ger hos Lästrion.

Och den första handlar om att lista våra tre favoriter när det kommer till deckarhjältar och eftersom jag läser ytterst få deckare så känns det lite som en utmaning. Har också lovat mig själv att försöka hitta nya böcker och namn att ha på min lista annars skulle Harry Potter vara med på varenda lista. Dock kommer barn och ungdomsböcker vara det framträdande temat i mina inlägg.

Så här kommer mina deckarhjältar och hjältinnor!

1. Kitty Drew - Carolyn Keen: Ingen kan lösa ett så farligt fall och med så få ledtrådar som hon!

2.Thusday Next - Jasper Fforde: Den enda litterära detektiv som jag känner, känns tryggt att veta för det är så lätt att bli borttappad i en bok!

3. The Famous Five - Enid Blyton: Det är kanske fusk men jag tycker verkligen om de här fem, min favorit är helt klart pojkflickan George eller Georgina som hon egentligen heter men även den rara Lucy som kanske är den som förvånar mest då hon gör helt otroligt modiga saker!


1. Kitty 2. Thusday Next 3. Femgänget med George i spetsen

Bubblade gjorde: Bröderna Hardy, Mary & Lou och Skulduggery Pleasant

3 kommentarer:

Mattias Boström sa...

Kul att se Thursday Next på din lista! Jag hade också med henne på min lästriolista som jag skrev som kommentar på Bokhoras inlägg i ämnet. Mest gillar jag nog tredje boken, The Well of Lost Plots. Det är så häftigt att se hur böcker egentligen skapas!
Har du läst någon av Ffordes böcker om DI Jack Spratt och Mary Mary? Den första (The Big Over Easy) har en rejält häftig deckarintrig.

Fem-böckerna gillade jag aldrig lika mycket som "Mysteriet med"-böckerna. Det var så bra gåtor i dem - jag kommer fortfarande ihåg en del av intrigerna. Men mest var jag nog avundsjuk på Fatty som kunde maskera sig så bra.

När jag skrev min egen lästriolista - som även omfattade Sherlock Holmes och Ture Sventon/Agaton Sax (jag kunde inte bestämma mig för vem jag skulle välja) - så höll jag nästan även på att ta med Tvillingdetektiverna, dvs de rödhåriga Klas och Göran samt deras kusin Hubert. Men det är så länge sedan jag läste dessa böcker och jag är osäker på om jag verkligen uppskattar dem lika mycket idag som jag faktiskt gjorde en gång i tiden. Vissa böcker bör man inte läsa om utan hellre låta stanna orörda i minnet.

Bookhousegirl sa...

Jag har tyvärr bara läst den första boken om Thursday eftersom jag har så ont om lästid då blir det sällan att hela serier slinker ner. Men jag tyckte helt klart om den, riktigt rolig och tvistad historia, sånt tycker jag om!

Sen snöade jag helt in på Walströms röda och gröna ryggar, Kitty var verkligen min idol när jag var liten. Nu har jag upptäckt att de böcker jag läst då fortfarande är hur bra som helst dock är böcker som jag läser för första gången nu inte alls i samma klass. Så det är nog mer stämning man skapat runt omkring än innehållet som gör att man fortfarande tycker om dem.

Jag tror inte ens jag läste "Mysteriet med" böckerna, inte vad jag minns. Men jag tyckte mycket om Fem, speciellt att George som ändå var flicka gjorde modigare saker än pojkarna. Såna böcker finns det tyvärr allt för få av.

Sherlocke Holmes tänkte jag på men jag "känner" inte honom tillräckligt väl för att ha kunna med att låte honom vara med på min lista. Men efter din lyriska beskrivning på Bokhora kanske jag ska ge honom en chans i alla fall!

Anna Eleonor sa...

Halloj! Svårt med lästrio. Deckare gillar jag väldigt mycket så jag tog en med ungdomsboksövervikt idag. :)