fredag 1 februari 2008

Makalösa McModigs Monstruösa Memoarer - Ahmet Zappa

Ödlete
Du behöver:
1 smutisg gammal tekopp
1 silversked att röra med
2 matskedar björnbärsmarmelad
1 tesked Earl Grey
7 matskedar keso
3 teskedar svart bläck
1 död spindel
1 fågelfjäder

Lägg björnbärsmarmeladen, Earl Grey, keso och svart bläck i den smutsiga gamla koppen. TRör om ingredienserna 11 gånger moturs med silverskeden och säg följande magiska ord: Slickekatt, sockerhatt, bifrika, fippel. Tillsätt sedan den döda spindeln och säg dessa magiska ord: Finkelhopp vittenkrans, ramgeting, gankel. Tillsätt fågelfjädern och säg de magiska orden: Ödlerump, ödlestump, brackmacke rinn, hett te, snett te, looger försvinn. Ställ ödleteet utanför dörren för 17 loogofria månader.

Minerva och hennes lillebror Max är i riktig knipa när boken börjar, de hänger i en järnbur över ett stup och enda vägen ut är antingen ner eller i gapet på det otäcka monstret Zarmaglorgen. Men för att förstå hur illa det är tar Minerva med oss en bit bakåt i tiden, hur de kunde hamna i den här situationen. En berättelse om en mycket upptagen far, om en bok vid namn Fröken Monstranomicon och om två barn som ibland är olydiga utan att mena det.

En ganska rolig bok med massa bilder och småplock, information om ett flertal monster och hur man bäst förgör dem, dock blir jag besviken att det inte finns någon information om Zarmaglorgen, vad ska jag nu göra om jag stöter på en sån? Den är väldigt välgjord dock tycker jag att man kunde ha varit lite mer utförlig och recepten är ganska roligt skrivna men det vore ju kul om man kunde använda dem till något annat än att bara jaga bort monster med dem.

Såg också på Zappas hemsida att boken ska bli film (The Monstrous Memoirs of a Mighty McFearless) 2009 får vi väl se om de är något att ha eller inte och med tanke på slutet så skulle jag nog vilja se en fortsättning som den slutade nu så var det många trådar som var lösa. Dessutom blev jag helt otroligt sugen på att införskaffa mig hejdlöst mycket tuggummi!

Inga kommentarer: