måndag 10 mars 2008

Bokfemma - Favorittema!

Nu är jag nästan ikapp med mina bokfemmor, något som känns både bra och lite sorgligt för det är verkligen som en karamell som man vill ska vara lite extra länge. Förra veckans tema var en utmaning då det gäller att lista böcker inom sitt favorittema och ska jag vara ärlig så är jag osäker på det finns någon röd tråd bland mina favoriter, men för att lyckas charma mig bör man nog göra följande:

Ta en orädd lite underlig (helst magisk) flicka, tillsätt därefter en nypa förtrollnig och blanda samman till en äventyrsquest med omöjligt uppdrag. Släpp henne lös utan tillsyn och låt henne avsmaka med lite stilfulla men bittra nederlag. Därefter låt henne genom list och extremt mod sopa mattan med övriga förtrollade vidunder helst manliga sådana som ska inse hur små och dumma flickor än tycks vara så är de inte är att leka med.

Så kort och gott så är mitt favorittema: Feministiska äventyrsböcker med magiska hjätinnor!

1. Neef och bortbytingen - Delia Sherman
En helt fantastisk modern saga som har alla de perfekta ingredienserna, Neef som är en odödlig i älvornas värld råkar bryta mot en av de grundläggande lagarna och för att komma hem måste hon genomföra en mycket svårt uppdrag men sen är det ju inte meningen att hon ska lyckas...

2. Ögat över månskäran - Libba Bray
En artonhundratalsberättelse med frasiga kjolar och kanderade violdoftande bakverk. Gemma Doyle hittar en märklig bok som tar henne till en helt ny värld. Tillsammans med sina tre vänner utforskar de den men inser att även ondskan bor här och Gemma får uppdraget att stänga vägen men det blir svårare än hon trott.

3. Johannesnatten - Gull Åkerblom
Matilda och hennes mamma flyttar in i ett märkligt hus, på väggen finns en väv där ett mönster sakta växer fram, och Matilda börjar undra vem egentligen döljer i namnet Fredrika. Hon dras in i en kamp om gott och hon, det finns en bäckahäst som måste räddas och vem är den märkliga Ragnar Surtesson som försöker charma hennes mamma? Är det bara hon eller är allting otäckt likt de sägner om nordisk mytologi som hon hört som liten?

4. Mörkrets tjänare - Holly Black
Kaye och hennes mamma är ständigt på resande fot, men nu har de äntligen slagit sig ner och hon har fått vänner, men de är farliga vänner hon har och vad du än gör så får du inte yppa ditt namn om du nu ska umgås med älvor.

5. Guldkompassen - Philip Pullman
Lyra lever i en skyddad värld på Oxfords universitet, men något märkligt håller på att hända. Hon får en guldkompass som ska kunna ge svar på alla dina frågor om du kan tyda den vill säga. Allt blir bara märkligare och märkligare och vad är egentligen stoft vad gör man med det? Lyra och hennes daimon Pantalaimon ger sig ut på en farlig resa för att finna svaren.

1. Neef och bortbytingen 2. Ögat över månskäran 3. Johannesnatten 4. Mörkrets tjänare 5. Guldkompassen

Men även om man inte har hjälp övernaturliga krafter så finns det flickor som vågar sig ut i alla fall och är kanske de riktiga hjältinnor då de endast har sin list som vapen, enda gången jag skulle vilja delta i en kamp med dessa flickor är om de var i samma team som jag!


1. Pirates - Cecilia Rees 2. Dealing with Dragons - Patrica Wrede 3. Vampyrater - Justin Somper

Och nu lite böcker för lite större flickor, tyvärr följer inte de här böckerna samma mönster som de andra böckerna, det är inte samma typ av questtänkande. Dock älskar jag dem, det känns så härlgt att de nästan är som jag eller kanske inte...

1. Dead until Dark - Charlain Harris 2. Sleeping with fishes - Mary Janice Davidson 3. Jennifer Scales and the Acient Furnance

Inga kommentarer: