tisdag 13 november 2007

Bokfemma - Författarmiddag!

Även denna veckan blir det middagsbjudning i Bokfemman och denna gång får vi bjuda in författare istället för karaktärer. Och om det var svårt förra veckan så var det nog något svårare denna veckan. Men dessa fem författare kommer att bli förärade en inbjudan från mig:

1. JK Rowling
Jag vet inte varför men jag har något svårt för den här damen, även om jag avgudar hennes böcker och har läst dem flertal gånger så kan jag inte tycka om henne. Men om hon acceptera min inbjudan kanske vi kan komma över det, därav ser jag henne gärna som en gäst vid mitt bord.

2. Ernst Hemingway
Jag har bara läst ett fåtal verk av honom men jag tycker han är en mästare på att säga allt utan att egentligen säga något alls. Och hans ställningstagande att inte hämta upp sitt nobelpris gör att jag blir ännu mer nyfiken på den här mannen, skulle vara spännande om han ville dyka upp.

3. Selma Lagelöf
Hon är nog en av de författare som jag beundrar mest och jag grämer mig att jag inte fick uppleva det när hon levde. På min middagsbjudning känns det som om hon är den själklaraste gästen av dem alla!

4. John Ajvide Lindqvist
Jag tyckte så mycket om han första bok "Låt den rätte komma in" att jag gärna hade sett honom på min middag, svenska rysare är ingenting som jag känner mig bortskämd med direkt och jag skulle vilja veta så mycket mer om Blackeberg, om vampyrerna och vad som hände sen med alla...

5. Astrid Lindgren
Det är nog först nu som jag insett att hon inte bara var en älskad barnbokförfattare, jag skulle vilja att hon berättade om Pomperipossa och alla andra blåsväder som hon trotsade. Jag skulle vilja höra hennes berättelse om hur allt verkligen var!



1. JK Rowling, 2. Ernst Hemingway 3. Selma Lagerlöf, 4. John Ajvide Lindqvist 5. Astid Lindgren

Inga kommentarer: