måndag 21 januari 2008

Bokfemma - Språk


I veckans bokfemma gör Malin det extra svårt för oss och ber oss göra en bokfemma om språk!

Men först av allt måste jag få ge Loesje lite plats, hon har alltid haft en speciell plats hos mig med sina uppseendeväckande plakat och nakna sanningar så har hon fångat många bra citat och jag vet inte hur många pärlor jag har sparat, alla med samma signatur!

Heja Loesje!

Det svåra är nog inte att välja fem av de bäst skrivna böckerna utan att kanske se andra aspekter än bara det skrivna ordet rakt upp och ner men här kommer mina fem favoriter med lite modifikation för när man väl började var det visst svårt att sluta...

Vackraste språket: Selma Lagerlöf
Om jag inte hindrade mig själv så skulle Selma vara med på varje bokfemma som jag gör, hon har ett så vackert språk att det gör ont i mig!

Roligaste språket: Idiombok
Det finns nog inget roligare än att hitta talessätt och idiom på främmande språk som exempelvis "Schönheit kann man nicht essen" och "Better the devil you know than the devil you don't. " men bäst är ändå "Wenn dich eine Elch kuntscht - na da bist du überrascht". Fler roliga idiom hittar du här på tyska, engelska och latin!

Fåordigaste språket: Ernst Hemingway
Jag kan inte sluta faschinera av denne mans avsaknad av ord, genom att säga ingenting kan han säga allt, det är otroligt så mycket som kan sägas mellan raderna och andra säger att där står ingenting!

Första språket: En liten skär och många små brokiga - Carin och Stina Wirsén
Världens bästa bok måste ju ändå vara Wirséns bok med världens sötaste rim, bäst av allt nu kommer en liten skär och alla bråkiga bokstäver i mars kommer vi kunna lära oss de första bokstäverna men tills dess får vi nöja oss med "Fem små rosa äter Capriccosa" och "Alla brokiga har blivit tokiga"

Värsta språket: JK Rowling
Bara för att jag läst Harry Potter hur många gånger som helst så betyder det inte att jag tycker om språket i den. Den har en fantastisk historia men språket gör mig bara trött och jag är glad när jag läser de svenska böckerna som i alla fall har fått hjälp på traven av översättaren Lena Freis-Gedin. Så att säga att Rowling är en författare måste vara ett av de mer vardagliga skämten vid den här tiden.


1. Selma Lagerlöf 2. Idiombok 3. Ernst Hemingway 4. En liten skär och många små brokiga 5. JK Rowling

Nu är det din tur! Vilken är din topp 5 av böcker för ordet språk?

Inga kommentarer: