torsdag 1 november 2007

Bokfemma - Drömvärldar!

Efter en veckas välförtjänts paus för MALIN och för oss andra med så är det äntligen är dags för ny bokfemma! Denna gång får man välja böcker som man vill hoppa in i. Det sorgliga är att jag inser att jag nästan alltid vill lista samma böcker, om det beror på att jag inte hinner läsa något nytt eller om det är för att jag har mina favoriter som jag håller hårt i. Men denna gången ska jag försöka att tänka utanför boxen!

1. Bläckhjärta - Cornelia Funke
Älskar Funkes härliga fantasi, tänk att bli inläst i en bok, det skulle ju ge den här veckans bokfemma ett helt nytt djup! Och även om Gwin är sin mästares svåra öde så kan jag inte låta bli att sakna mården med de små hornen och sitt temperament när han slinker in i boken och lämnar mig kvar. Ta med mig, jag vill också bli borttappad i den djupa skogen, gå på de ändlösa vägarna och möta gycklarna som alltid samlas i sitt läger.

2. Stravaganza - Mary Hoffman
Att få gå på de soliga gatorna i Belletza skulle kunna locka vem som helst, men att få smyga omkring i palatset, kanske få en skymt av den vackra duschessan ansikte, få se vad som döljer sig bakom masken skulle aldrig kunna mätta mig.

3. Var är min syster? - Sven Nordqvist
Har alltid älskat Norqvist böcker, framförallt Pettson och Findus, men den nya boken är en fröjd för ögat med alla de små, små detaljerna. Jag skulle lätt kunna tappa bort mig bland sidorna, hur västanvinden blåser bort mitt luftskepp, men jag hoppas att någon, någon gång letar efter mig för risken är att jag aldrig kommer hitta ut igen, ur det underbara som fötrollar och som jag kommer kunna titta på hur länge som helst!

4. Eragon - Christpher Paolini
Pojken som hittade den blå stenen, hans följeslagare och hans vackra drakvän gör att jag vill bli en del av deras följe. På en liten ponny vill jag få rida alldels bakom Brom, ta del av hand visdom, jag vill segla med Saphira under himmelen och älska Eragon för hans ödmjuka hjärta. Låt mig sitta vid er lägereld en liten, liten stund så ska jag återgälda er i nödens stund!

5. Kyssa sammet - Sarah Waters
Det kan tyckas märkligt att jag önskar att få dela en ostronflickas vardag. Men Waters England gör att jag önskar mig dit. Jag kan vara den enkla flickan vid kusten, jag kan vara den huvudlöst förälskade unga kvinnan och jag kan vara pojkflickan som i manskläder står på scen och framför en cabaret. Jag kan vara en kamelont, bara jag får vara en del av Kitty Butlers liv!


1. Bläckhjärta 2. Stravaganza: Maskernas stad 3. Var är min syster 4. Eragon 5. Kyssa sammet

1 kommentar:

Lotta sa...

Hej, roligt med nya böcker:) har bara läst Bläckhjärta och Eragon. Det är det som är roligt med bokfemman, att man hittar nya bekantskaper. Tack för tips.