onsdag 15 augusti 2007

Katriona Teresadotter; Hermelinen - Lene Kaaberbøl

I den andra delen om Katriona får hon följa med Simon till Breda för att gå i lära på borgen så hon slutligen kan bli en silverryttare, men vägen dit är inte alltid så enkel som den först tett sig. Hennes hetsiga humör gör att hon lätt skapar sig fiender och vetskapen hon har om den märkliga Hermelinen är närmast farlig för henne.

Jag ska vara ärlig, jag kände en viss tvekan när jag öppnade den här boken och undrade just varför jag skulle orka mig igenom de här sidorna, men jag kan inte låta bli att tycka om Kaaberbøls böcker, lite historia och lite fantasy så lyckas hon blanda ihop ett riktigt äventyr och jag kan inte låta bli att vänta på att få läsa den tredje delen!

1. Silverhästen 3. Isfågeln

1. Sølvhesten 2. Hermelinen 3. Isfuglen

De danska orginalomslagen till böckerna är så fina att jag blir sugen på att läsa dem på danska, kan ju inte skada att utveckla sina färdigheter i det danska språket. Bäst av allt är att de faktiskt går att beställa på adlibris och så slipper man vänta på att den tredje delen ska komma på svenska! Men man undrar ju varför man väljer att göra om omslag som är så fina och byta ut dem mot de näst intill tråkiga svenska varianterna, och med handen på hjärtat så tror jag att de skulle tilltala en helt annan typ av läsare och de är de faktiskt värda!

Inga kommentarer: