lördag 29 december 2007

Bokfemma - Årets bästa böcker!

Så nu är det dags för årets sista bokfemma och kanske den allra svåraste, att kunna välja ut de böcker som man tyckt allra bäst om under året så jag fuskade lite efter att ha tittat på min sammanlagda lista så blev det slutligen tre underkategorier: Young, Fiction, Fantasy och Fiction/Nonfiction!

Young Fiction

För de unga läsarna har jag alltid många bra böcker, finns så mycket bra i den här genren så det är riktigt svårt att välja, men följande fick en speciell plats hos mig:

1. Vi som aldrig sa hora - Ronnie Sandahl
2. För bra för att dö - Christina Wahldén
3. Systrar i jeans; Fjärde sommaren - Ann Brashares
4. Miljoner - Frank Cotrell Boyce
5. Tillsammans - Denis Rudberg


1. Vi som aldrig sa Hora 2. För bra för att dö 3. Systrar i jeans; fjärde sommaren 4. Miljoner
5. Tilsammans

Fantasy

Om jag ska vara ärlig har jag inte läst särskilt mycket äkta fantasy det här året, kanske för att jag inte haft tid och ork att läsa så mycket böcker på engelska men de här stod utan tvekan ut från de övriga!

1. Harry Potter and the deatly Hallows - JK Rowlings
2. Soul Eater - Michelle Paver
3. Över Näktergalens golv - Lian Hearn
4. Bläckmagi - Cornelia Funke
5. Vampirater; Havets demoner - Justin Somper

1. Harry Potter and the deadly Hallows 2. Soul Eaters 3. Över näktergalens golv 4. Bläckmagi 5. Vampirater; Havets demoner

Fiction/Nonfiction

Och för i den lite vuxnare kategorin som jag inte läst lika mycket av men som jag ändå tycker om har följande vunnit stor respekt hos mig:

1. Chart Trobe - Ben Elton
2. Old man and the sea - Ernst Hemingway
3. Urban Legends - Claes Nordenskiöld
4. Svindlande affärer - Gunnar Lindstedt
5. Våga flyga - Lisa Jewell

1. Chart Trobe 2. Old man and the sea 3. Urban Legends 4. Svindlande affärer 5. Våga flyga

Inga kommentarer: