tisdag 11 december 2007

Bokfemma - Mamma

I veckans bokfemma är temat Mamma och det känner verkligen inte som något lätt tema, men efter lite fundering fick jag till slut valt fem böcker som jag tycker kan passa.

1. Mamma - Lauren White
Den sötaste presentboken till alla mammor, med söta illustrationer hur många yrken en mor faktiskt har, allt ifrån detektiv, till sjuksköterska och uppfinnare.

2. Pricken - Magret Rey
Den sötaste berättelsen måste ändå vara Pricken. Om den lilla kaninen Pricken som föds alldels prickig och hur mamma kanin är orolig att morfar inte ska tycka om honom eftersom han aldrig sett en prickig kanin. Pricken får stanna hemma och bestämmer sig för att ge sig av eftersom han inte passar in med sina snövita syskon. Så fin, speciellt när mamma kanin går ut för att leta efter sin lilla prickiga kanin.

3. Inte utan min dotter - Betty Mahmoody
Jag är inte jätteförtjust i självbiografiska böcker, men denna läste både jag och min mamma och tyckte mycket om den, en bok att begrunda och förfasas över men främst att dela med den enda som kan förstå.

4. Freaky Green Eyes - Joyce Carol Oates
Att en mor alltid skyddar sina barn vet alla men vad gör man när man känner att man behöver skydda sin mamma? Fransesca slits mellan hopp och förtvivlan när hennes mamma märkligt försvinner efter en uppslitande skiljsmässa. Vad gör man när det som är allra tryggast försvinner bort från en.

5. Kära Mamma - Greive Bradley Trevor
Jättesöt presentbok om varför ens mamma är så speciellt, hur man har sina tvister ibland men att det faktiskt inte spelar någon roll för hur det än är så är mamma alltid mamma.


1. Mamma 2. Pricken 3. Inte utan min dotter 4. Freaky green eyes 5. Kära mamma

Inga kommentarer: