onsdag 17 oktober 2007

Bokfemma - Bokfemmepriset 2007

Denna veckan var bokfemma riktigt svår för nu så här i nobelpristider så ska vi lista de författare som vi själva anser ska få bokfemmepriset 2007, ett pris som vunnit stor respekt och nu anses vara ett av de mest prestigefyllda nyare bokpris som har instiftats.

Och de nominerade är följande:

1. Ben Elton - Måste vara en av de roligaste samhällskritikerna jag vet med millimitersäkerhet lyckas han skildra det ena märkligare fenomenet efter det andra det nutida samhället. Roligast och bäst är i alla fall Dead Famous som förövrigt fick Deckarakademins pris för bästa översatta deckare när den kom 2005, så lite rättvisa finns det i världen!

2. Joyce Carol Oates
- Hon har ett så vackert språk, men att säga att hennes böcker är vackra skulle vara lögn, jag har aldrig läst en författare som kan skapa så obehaglig stämning utan att skriva en ren deckare. Hon skriver om aktuella saker som berör och som verkligen kryper in under huden på alla som kommer i kontakt med berättelserna.

3. Paul Auster
- Han kommer alltid ha en speciell plats i mitt hjärta, han kommer alltid vara speciell med sitt vackra språk och sina trollbindande berättelser, ibland är det så lite som behövs för att man ska bli helt fast och bära med sig det för alltid.

4. Carlos Ruiz Zafón
- Jag blev helt betagen över hans vackra berättelse om Barcelona, om försvunna böcker och de märkliga förflutna som tycks hinna upp oss alla. Kanske är det för att staden inte har förändrats särskilt mycket men jag älskar att man än idag kan förnimma känslan av de skramlande spårvagnarna och de gamla gatlyktorna när man strosar i Barcelonas hjärta.

5. Bill Bryson
- Om någon ska fånga mitt intresse så är det Bryson, med all sin kunskap, sin humor och lätta sätt så fastnar jag direkt och förstår allting från en liten atom till idag, det är stort att göra något så svårt enkelt!

1. Ben Elton 2. Joyce Carol Oates 3. Paul Auster


4. Carlos Ruiz Zafón 5. Bill Bryson

Inga kommentarer: