lördag 11 augusti 2007

Syskonkärlek - Katarina von Bredow

" Lite rädd är att skriva det här är jag nog. Men jag lovade att en gång försöka skriva ner alltsammans, så som det nu var och jag hoppas att han sitter någonstans på en molntapp och ser mig nu."

Amanda och Ludvig är syskon, men det har alltid funnits något mer där, något som inte borde växt sig starkare. Kan man verkligen bli kär i sin bror, kan man bli galen av att längtan efter att få röra honom och borde man inte spärras in om man tänker de tankarna? Amanda kan inte låta bli att titta efter Ludvig och det är inte bara hon som brinner av en längtan efter det förbjudna. De inleder en relation i hemlighet, men hur länge kan de dölja vad de känner för varandra och hur skulle det vara om alla fick veta hur djup betydelse ordet syskonkärlek faktiskt kan få?

Syskonkärlek är nog Bredows bästa bok någonsin! Hittade den första gången när jag gick på högstadiet och sen dess har jag letat med ljus och lykta efter en bok som kan leva upp till den, men aldrig lyckats. Och nu har den kommit tillbaka i tryck med nytt fint omslag (Det vänstra) men jag kommer aldrig glömma hur den såg ut då när jag upptäckte den för första gången. Och även om det är ett känsligt ämne så kan man inte låta bli att gråta när de inte får varandra, det säger väl allt om vilken underbar författare som skrivit den!

5 kommentarer:

Anonym sa...

gud, älskar den boken! jag e väl en sådan människa som tycker kärleken har sin rätt att träffa vem som helst och det gör boken ännu mer sorglig att läsa (:

/hJ

Anonym sa...

Katarina Von Bredow gjorde ett fantastiskt jobb med den här boken!

Anonym sa...

underbar bok, läste ut den på två dagar. kunde inte lägga den ifrån mej.

Anonym sa...

Jag ÄLSKAR den här doken!!! Vem skulle inte göra det???

Anonym sa...

Oh I love this book so mutch !
And I love how Katarina has write it !
I have just one question, is the book published in Englich ? :)